woensdag 7 december 2011

Man gebruikt politielint tegen dieven - Het Nieuwsblad

DILBEEK - De eigenaar van een visvijver en chalet in Schepdaal heeft een maand lang een politielint aan zijn toegangspoort gehangen om dieven af te schrikken. Alhoewel dat bijzonder effectief was, is het gebruik ervan verboden. Hij komt er met een waarschuwing vanaf.

De eigenaar van een visvijver op de hoek van de Jan De Trochstraat en de Bullenbergstraat in Schepdaal heeft aan zijn groene toegangspoort een maand lang een politielint gehangen.

'Ik heb het politielint gevonden toen ik het huis van mijn vader aan het opruimen was', vertelt eigenaar Guy Vermeiren (67), afkomstig uit het Brusselse. 'Daar lag een hele rol. Hoe hij eraan geraakt is, dat weet ik niet. Maar het leek een handige manier om de dieven van mijn terrein weg te houden.'

Verschillende borden langs het terrein maken duidelijk dat het om een privé-terrein gaat en dat onbevoegden het niet mogen betreden. 'Ik krijg hier geregeld te maken met diefstal', zegt Vermeiren.

Spullen kwijt

'Momenteel ben ik het vroegere restaurant aan het ombouwen tot een lokaal voor de visclub. De binnenkant van het chalet ben ik aan het vernieuwen. Omdat de vloer moest worden opengebroken, heb ik tijdens die werken heel wat materiaal moeten buitenzetten. Dieven maakten hiervan gebruik om hun slag te slaan. Zo ben ik twee microgolfovens, een heggenschaar en nog ander klein materiaal kwijt. Achterin een hok lagen ook heel wat flessen wijn verzameld, maar ook daarvan is er geen spoor meer. Er is zelfs een klein bootje verdwenen. Wat kunnen dieven daar in hemelsnaam mee doen?'

'Om toekomstige dieven af te schrikken, heb ik dat politielint omhoog gehangen', vervolgt Vermeiren. 'Ik dacht dat als mensen met minder goede bedoelingen dat zouden zien, ze mijn terrein niet zouden betreden. Het heeft wel effect gehad. Dat de politie het lint is komen weghalen, wist ik zelf niet. Ik ga immers niet elke dag naar mijn vijver. De mensen zouden trouwens moeten hebben geweten dat het niet om een echt lint ging van de lokale politie. De opschriften waren immers zowel in het Frans als het Nederlands.'

Geen boete

De eigenaar krijgt geen boete. 'Het lint is eigendom van de politie en het is dus ten strengste verboden om het te gebruiken. De man komt er deze keer vanaf met een waarschuwing', aldus de politie. Ondertussen hoopt de eigenaar dat hij al zijn materiaal snel kan binnenleggen. 'Voorlopig liggen de werken stil, na een klacht van een omwonende. Ik vermoed dat het om dezelfde persoon gaat die is gaan klagen over het lint. Als ik van de overheid mag voortdoen, zullen de werken over een paar weken klaar zijn.'


View the original article here

Geen opmerkingen:

Een reactie posten