zaterdag 18 juni 2011

Toename singles en eenoudergezinnen kansen voor reisbranche - TourPRess.nl

In de afgelopen 10 jaar is het aantal singles en 1-ouder gezinnen in Nederland flink toegenomen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er inmiddels bijna een half miljoen 1-ouder gezinnen zijn in ons land. Een stijging ten opzichte van het jaar 2000 van maar liefst 26,5%. Ook het aantal alleenstaanden stijgt gestaag met een gemiddeld percentage van eveneens + 26,5%. Deze?groeicijfers bieden perspectief voor single reisorganisaties. De markt van singlereizen is nog lang niet verzadigd. Touroperators die inspelen op de specifieke wensen van de beide singledoelgroepen kunnen van de groei?profiteren.??

Binnen de toename van het aantal alleenstaanden is de stijging van het aantal alleenstaande mannen groter dan de groei bij de vrouwen. In absolute aantallen is het aantal alleenstaande vrouwen echter groter. Ook bij de 1-ouder gezinnen zijn de vrouwen oververtegenwoordigd. Kinderen blijven na een echtscheiding in de meeste gevallen bij de moeder. Hierdoor bestaat 80% van de 1-ouder gezinnen uit een moeder plus kind(eren). In slechts ??n op de vijf 1-oudergezinnen staat een vader aan het hoofd.?

Groei singlereizen & 1-ouder vakanties
Al deze groepen hebben ??n gezamenlijk aspect: jaarlijks gaan zij minimaal ??n keer op vakantie. De afgelopen jaren is de vraag naar specifieke singlereizen en 1-ouder vakanties?sterk toegenomen. Enerzijds vanwege de groei van de doelgroep in absolute aantallen. Anderzijds ontdekken steeds meer singles?en 1-ouder gezinnen de voordelen van het “samen alleen op reis gaan”.?Reisorganisaties die inspelen op de wensen van deze doelgroep hebben kans hun marktaandeel uit te breiden. E?n van de organisaties die inspeelt op de nieuwe ontwikkelingen binnen deze tak van de reisbranche is Cirkel Vakanties uit Laag Keppel. De organisatie was bijna 25 jaar geleden initiatiefnemer op het gebied van singlereizen en begon 15 jaar geleden als eerste touroperator in Nederland met het aanbieden van specifieke 1-ouder vakanties. De organisatie – die tegenwoordig deel uitmaakt van de Benga Travel Group BV – is nog altijd actief in de markt.

Alleen, maar 'samen op reis'
Commercieel manager Rien van Duppen van Cirkel overr de belangrijkste reden die voor singles en 1-ouder gezinnen ten grondslag ligt aan de beslissing “samen op reis gaan:?“Voor wat betreft het succes van de 1-ouder vakanties zou ik zeggen:?'waarom zou je alleen met je kinderen op vakantie gaan, als het ook zoveel leuker kan?' ?Een 1-ouder vakantie is namelijk heel gezellig. En dat geldt ook voor speciale singlereizen. Het ontmoeten van mensen die in dezelfde levensfase zitten en dezelfde reisinteresse delen, schept namelijk een band en wij merken dat er hierdoor regelmatig vriendschappen ontstaan die jaren voortduren. We merken ook dat zowel?alleenstaanden als 1-ouder gezinnen de voordelen van een groepsreis willen combineren met een stuk vrijheid. Eigenlijk heel logisch, want het gaat immers om vakantie. En dan wil iedereen graag voor zichzelf bepalen hoe men die invult. Mensen die alleen – al dan niet met kinderen – op vakantie gaan, kiezen – net als ieder ander – de vakantie die het beste bij hun past. Wanneer wij als singlereisorganisatie in staat zijn de wensen van de consumenten op de juiste wijze in kaart te brengen en te vertalen naar het reisaanbod, dan ligt er een enorm omzetpotentieel binnen de singledoelgroepen. “

Cirkel Vakanties
Op de vraag hoe Cirkel zich in deze onderscheidt van andere singletouroperators antwoord Van Duppen: “Wij bieden onze klanten perfect georganiseerde reizen inclusief?een aantrekkelijk (entertainment) programma. Op de meeste zonbestemmingen is Nederlandssprekende reisleiding aanwezig die de taal van het land spreekt. Dat geeft de klant ook een gevoel van extra veiligheid voor het geval er iets met de ouder of kinderen gebeurt. Klanten staan er dan immers niet alleen voor. Daarnaast is er een “Kidsteam” dat bijna dagelijks activiteiten organiseert in verschillende leeftijdsgroepen. De kinderen hebben zo de tijd van hun leven, terwijl de ouder(s) ook even zelf relaxed kunnen genieten.?Voor singlereizen is het belangrijk rekening te houden met verschillende leeftijdsgroepen om klanten zo de zekerheid te bieden dat zij met gelijkgestemde mensen in een groep komen. Wij hebben inmiddels bijna 25?jaar ervaring in deze markt waarin wij onze unieke formule steeds verder hebben uitgebreid en waar nodig continue aanpassen aan de veranderende wensen. En met succes”, aldus?Rien van Duppen.


Vrijdag 17 Juni 2011 Mail artikel Print artikel

View the original article here

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen