donderdag 23 juni 2011

Markt individuele vakantiehuizen snel volwassen

Steeds meer vakantiegangers zoeken een individueel vakantiehuis buiten de grootschalige bungalowparken. Zowel de vraag naar als het aanbod van individuele vakantiehuizen stijgt al jaren en ook de online presentatie en zoekmogelijkheden worden steeds beter en fijnmaziger. De eerste twee weken van 2011 – een belangrijke graadmeter voor het aantal vakantieboekingen in het aankomende jaar - noteerde vakantiehuizenspecialist Belvilla al 20 % meer omzet dan vorig jaar en een verdubbeling van het aantal bezoekers op de website.

Vooral Spanje zit na jaren weer in de lift en opmerkelijk is dit jaar ook de enorme interesse voor buurland Duitsland en Italië. Frankrijk daarentegen kent weliswaar veel belangstelling, maar vooralsnog minder boekingen dan voorheen.

Volgens Hedwig Wassing, directeur van Belvilla, is inmiddels sprake van een volwassen markt van ‘individuele vakantiewoningen’, passend bij vrijwel ieder budget. “Consumenten zoeken een karakteristiek huis met comfort en een moderne inrichting. Huizen die dat niet kunnen bieden zijn minder gevraagd. Veel huizen in Frankrijk kunnen in dat kader nog wel een opfrisbeurt gebruiken”.

Wassing verwacht dat de vakantietrend naar individuele vakantiehuizen zich versterkt zal doorzetten. Hij wil het aantal nieuwe kwaliteitswoningen in vrijwel alle Europese vakantielanden fors uitbreiden. “De standaard bungalow op een vakantiepark zal altijd een eigen publiek blijven trekken. Deze zijn relatief goedkoop, goed bereikbaar en zonder verrassingen. Tegelijkertijd blijken meer en meer mensen zich niet (langer) aangetrokken te voelen tot deze relatieve eenvormigheid die dat aanbod meebrengt”.

De vraag naar individuele vakantiehuizen stijgt dan ook al jaren, zo blijkt uit cijfers van Belvilla. Het ‘vakantiehuis met karakter voor mensen met karakter’ is bezig, zo blijkt, met een gestage opmars. Wassing: “De tijd dat je via vrienden of bekenden aan zo’n huis moest komen, ligt definitief achter ons. Internet heeft in relatief korte tijd een nieuwe markt doen ontstaan waar duidelijk behoefte aan was. Een individueel vakantiehuis blijkt voor velen meer charme te hebben, meer vrijheid te bieden en doorgaans ook nog eens in een cultureel interessantere omgeving te liggen.”

Hoewel individuele vakantiewoningen doorgaans exclusiever en authentieker zijn dan standaard vakantiebungalows, is er ook voor de kleine beurs inmiddels volop keus. Zo biedt Belvilla in het hoogseizoen al een charmante woning op het platteland van Italië voor nog geen 21 euro p.p.p.n (per persoon per nacht) bij een maximale bezetting. “In Toscane, en in een vrijstaand huis voorzien van een omheinde privétuin en uitkijkend over de olijfgaarden.”

Het groeiend aanbod van zowel grote als kleinere woningen heeft ook te maken met de groeiende bereidheid bij eigenaren om hun vakantiehuis te verhuren, aldus de Belvilla-topman. “De marktplaats is volwassen geworden. Voorheen moest je als eigenaar toch vooral vertrouwen op de persoonlijke aanbeveling van mensen waaraan je al eens eerder verhuurd had. De huidige boekingssystemen zijn echter zo professioneel en de waarborgen zo groot dat de koudwatervrees bij de meeste eigenaren en geïnteresseerde klanten sterk is afgenomen.”

Aan de vraagkant verwacht Belvilla de komende jaren een sterke groei van consumentenvragen via netwerken zoals Facebook en Twitter. Wassing: “Naast de vernieuwingen die we blijven doorvoeren in onze online presentatie en zoekfunctionaliteiten, zijn we afgelopen jaar heel actief geweest in sociale netwerken. Daar ligt voor ons een enorme kans. Consumenten zijn namelijk best gemakzuchtig aan het worden. Ze willen een huis dat ze zelf niet kunnen vinden. Dus stellen ze via Twitter eenvoudige vragen als “Ik zoek van 14-21 juli in de buurt van Florence een karakteristiek huis voor 6 personen voor een prijs van maximaal € 1500 per week”. Omdat Google op die vragen geen antwoorden geeft, spelen wij daar vanuit ons webcare-team direct op in”.

Belvilla verwacht dat de vraag naar karaktervolle vakantiewoningen in ieder segment de komende jaren verder zal toenemen en zoekt daarom naar nieuwe ‘Belvilla’s’ in vrijwel alle Europese vakantielanden. Wassing: “Natuurlijk blijven we ons aanbod in populaire vakantiebestemmingen als Nederland, België, Oostenrijk, Frankrijk en Spanje verder uitbreiden. Daarbij gaan we in Duitsland en Italië onze dekkingsgraad verder verhogen met exclusieve, originele en authentieke vakantiehuizen”.

Belvilla is specialist in de online verhuur van vakantiehuizen. De reisorganisatie is marktleider in de Benelux en één van de grootste Europese spelers in de vakantiehuizenverhuur. De organisatie bestaat ruim 30 jaar en verzorgt jaarlijks voor bijna 550.000 gasten een verblijf in één van de 20.000 vakantiehuizen in 19 Europese landen. Belvilla onderscheidt zich met unieke, aantrekkelijk geprijsde vakantiehuizen op een plaats waar altijd iets te beleven is. Zoeken en boeken gaat eenvoudig op www.belvilla.nl. Belvilla is lid van de ANVR, SGR en Thuiswinkel en maakt deel uit van de holding @Leisure Group.


View the original article here

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen