donderdag 7 juli 2011

'In welk hokje wil ik gestopt worden?' - Financieele Dagblad

Translate Request has too much data
Parameter name: request
'In welk hokje wil ik gestopt worden?' - Het Financieele Dagblad dinsdag 7 juni 2011A-A-A         Nieuws | Dow Jones nieuws | De Krant | FD Outlook | Weblogs | Dossiers | Innovatie | Pensioen | Energie | Vastgoed | ZorgNieuws | Koersen | Experts | Financiële Agenda | Fund Finder | Ranglijsten | SentimentNieuws | Columns | Zakenauto | Faillissementen | Expertpanel | FD Gazellen | FDYENieuws | Columns | Carrière Blogs | Ervaren & Deskundig | Mensen & netwerkenKlantenservice | Mijn FD | Abonnementen | Registreren | Lezersaanbiedingen | Losse verkoop | Woordenboek | Activeren | Mededelingen | Over FDHomefd.entrepreneurArtikelZoekenUitgebreid zoekenZoek in agendaVandaagMorgenKomende 7 dagenKomende 30 dagenAllesRiskant

Geurts_Sjoerd_Rijn_Oscar_Hoek_140x80
‘Het komt bijna nooit voor dat starters het beter doen dan voorspeld.’

Meld je nu aan!

fdye_awards_2011_140x80
Kom kijken wie er wint en ontmoet een zaal vol enthousiaste starters en investeerders.

Expertpanel

vg_adviseur_cb_140
Wanneer kies ik voor de vennootschap onder firma?

On air

Luister live naar BNR in Business<br />elke maandag van 14:30-15:30u
BNR in Business
Luister live, maandag
13.30–14.30

Karen Rommevergroot foto'In welk hokje wil ik gestopt worden?' 7 juni 2011, 9:46 uur| FD.nlDoor: Karen Romme

COLUMN - Door antwoord te geven op de vraag wat voor werk je doet, kunnen mensen je in een hokje plaatsen. Karen Romme heeft, om dat te voorkomen, het perfecte antwoord bedacht: 'herinneringen verzamelen, als ondernemer en als mens.'

Als mensen me in een zakelijke omgeving vragen wat ik doe, heb ik altijd moeite met het antwoord. Als je aan anderen vertelt wat voor werk je doet, word je namelijk meteen als mens in een hokje gestopt. En tja, in welk hokje wil ik gestopt worden?

Qua werk doe ik nogal wat verschillende dingen, maar altijd met de focus op mijn vakgebied: zelfstandig ondernemerschap in Nederland. Maar wat ben ik eigenlijk? Auteur? De afgelopen tien jaar schreef ik acht boeken. Of onderzoeker? Ik gebruik veel van mijn tijd om via allerlei kanalen kennis over mijn vakgebied te vergaren. Of een professioneel spreker? Ik ben aangesloten bij sprekersbureaus en zou kunnen leven van mijn sprekersinkomsten. Of toch een internetondernemer? Al jaren komt een stevig deel van mijn omzet binnen via internetverkopen. Maar ja, die omzet dank ik dan weer wel aan het feit dat ik eigenlijk een uitgeverij run.

Herinneringen verzamelen

En naast al die andere dingen ben ik sinds precies een jaar ook columnist van deze krant. Een functieomschrijving die het uitermate goed doet tijdens borrels, maar die absoluut de lading niet dekt van waar ik mijn werkweek mee vul. Wel was het naast af en toe mail checken het enige werk dat tijdens mijn vakantie doorging. De laatste drie columns schreef ik vanuit Lomazzo, Cosenza en Castelgandolfo. Tussendoor was ik bezig met wat sinds enkele jaren mijn belangrijkste levensdoel is: herinneringen verzamelen.

Een van de mooiste bleef bewaard tot de allerlaatste vakantiedag. Mijn grootste zakelijke succes tot op heden dank ik aan een boek (Calimeromarketing) met een knipoog naar Calimero. Een televisiekuiken dat zijn naam dankt aan het piepklein basiliekje in Milaan waar zijn bedenker lang geleden trouwde. Afgelopen zaterdag wilde ik op de terugweg langs dat kerkje in de Via San Calimero.

Trouwerij

Toen we het straatje bereikten, ging het regenen. Vooraan zagen we een restaurantje, waar we wat dronken en aten. Toen het anderhalf uur later eindelijk droog was, liepen we naar het kerkje. Dat was open, aangekleed met bloemen en gevuld met mensen. Vijf minuten later kwamen een bruid en haar vader aanrijden. En zo maakte ik een trouwerij mee in de San Calimerokerk. Het cirkeltje was rond. Het was weer nat, maar nu in mijn ogen.

Een dag eerder las ik het enige boek dat ik tijdens een verder nogal actieve vakantie wilde lezen. Hoewel ik het boek eigenlijk verschrikkelijk vond, heb ik er één ding uit gehaald. We zijn het tijdperk van het mensen in hokjes stoppen op basis van hun werk inmiddels voorbij.

Vandaag is de eerste bijeenkomst na mijn vakantie waar ik vooral onbekenden ga ontmoeten. Als die me vragen wat ik doe, wordt het antwoord: herinneringen verzamelen, als ondernemer en als mens. Een knappe kop die dan meteen doorheeft in welk hokje hij of zij dit mens kan stoppen.

Karen Romme is ondernemer en auteur van ondernemersboeken. www.twitter.com/karenromme

Copyright (c) 2011 Het Financieele DagbladGerelateerde artikelen07-06Wat doe je?16-05Vraag om zorg niet verwarren met vraag om aandacht07-05Kloof tussen politiek hedonisten en de sputteraars30-04iPhone Tracker23-04Favoriet boekMeta-dataBronFD.nl, dinsdag 7 juni 2011, 9:46Auteur(s)Karen Romme 

Op dit artikel kan niet meer gereageerd worden.



mijn fdhelp

Loginnaam / E-Mailadres:

Wachtwoord:

onthoud mijn login  

Wachtwoord opvragen

Wat doe je?

Romme_Karen_140x80
Karen Romme vraagt zich af in welke hokje ze geplaatst wil worden als het om werk gaat.

Netwerken

3v_Riklhof_Peter_140x80
Nieuw 'business-angel-netwerk' wordt grootschaliger dan alle andere.

Bescheiden omzet

Choco_Esma_Boer_140x80
'Ik ben met een klein beetje geld vanuit passie begonnen.'

Nieuwe pitches

fdye_award_140x80
Het is tijd voor de laatste pitchronde. Wie gun jij die € 10.000?

Seat Ibiza

Verbist_Anja_2_140x80
'Sommige mensen zien dat ik eerst een dikke auto reed.'

 © 2011 Het Financieele Dagblad This website is ACAP-enabledStuur doorPrintSitemap|FAQ|Adverteren|Contact|Copyright|Voorwaarden|FDMG|bnr.nl|fdye.nl|FD Selections|Fondsnieuws|FD Networks|Levende Steden Over RSS feeds  E-Mail dit artikel  Plaats in later lezenIn een nieuw dossier  Print dit artikel  mijn fdhelpsluitNieuw dossier aanmakenTitel dossierBeschrijving TagsWilt u het dossier openbaar maken voor andere lezers?nee, niet openbaarja, volledig openbaar  Stuur deze pagina doorsluit Gegevens relatieNaamE-mailadres Gegevens afzenderUw naamUw e-mailadresBoodschap   Bewaar zoekopdrachthelpsluitNaam zoekopdracht

Bewaar als nieuwsalert

Bewaar als zoekopdracht

E-mailadres voor nieuwsalerts

> Wijzig

FrequentieDirect na publicatieDagelijks om 8:30Dagelijks om 12:30Dagelijks om 16:30OpmaakHtmlTekstannuleer    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten